sunnuntai 3. huhtikuuta 2016

Äkkilähtö Lissaboniin

29.3.2016

Äkkilähtö Lissaboniin
Madeiralla sopivaa purjehdussäätä odotellessa olin havaitsevinani 4 vrk:n mahdollisesti purjehtimiseen sopivan aikavälin. Matkaa on kuitenkin 500 nm, ajassa yleensä noin 4-5 vrk. Mikäli emme ehtisi 4 vuorokaudessa, loppupäässä olisi myrsky ja luokkaa kova. Seuraavaa sopivaa sääikkunaa ei 10 vrk:n ennusteesta edes löytynyt. 
Matkaan
Aamulla klo 8.40 kohti Portugalia. (tässä kohtaa olisi pitänyt mennä sataman nettihuoneeseen lähettämään fb:lla ystäville hyvät pääsiäisen toivotukset. Olen pahoillani kun lähtökiireessä keskityin tulevaan koitokseen)
Ensimmäinen vrk oli pelkkää kryssiä, eli vastatuuleen purjehtimista. Siitä ei yleensä ole paljonkaan hyvää sanottavaa. Näennäisesti vene liikkuu, mutt aina väärään suuntaan. "Herrasmiehet ei kryssi", on hyvä sanonta.
Toinen vrk oli ihan pläkässä (täysin tuuletonta) ajelua koneella. Onneksi on polttista, paitsi että tankkasimme viimeksi Las Palmasissa. Madeiran tankkaukset olisivat olleet taksilla jerrykannujen kanssa maa-asemalta naftan hakua. Tähän emme ryhtyneet. 
Kolmas vrk olikin täysin myötätuulta 7-10 m/s. Purjeet virsarille (etu- ja isopurje ristikkäisille puolille, auki niin kuin virsikirja) ja etupurje puomille. Tuuli oli hyvä, mutta aalto oli edelleen korkeaa. Vene kulki hyvin vaikkakin pieniä laitevaurioita syntyi.
4 vrk olikin jännittämistä. Matkaa noin 160 nm ja aikaa myskyn alkuun noin 14 tuntia. Koneavusteista myötätuulipurjehdusta isossa aallossa. Tuulta vain 5 m/s ja aallonkorkeus 4,4 metriä, 8 sekunnin välein. Että sellainen vatsanväätäjä, nupin sekoittaja oli se keli. Oksen pysyi huulien välissä ja emme vielä tästä seonneet.
Melkein ehdimme kovan tuulen alta pois. Päätimme vaihtaa Lissabonin sataman Cascaihin. Matka on lyhyempi ja saamme uuden kokemuksen kaupungista.
Loppu hyvin ja hyvää ruokaa
Olimme illalla tunnin kellonsiirron jälkeen paikallisesti 18.30 Cascaissa. Palvelu oli erinomaista. Vene liekaan, sähköt päälle ja suihkun kautta ravintolaan. Seuraavan varmaan arvaattekin. Palasimme lämpimään veneeseen ja kävimme kylläisten vatsojemme viereen maate. 
Sen pituinen oli kertomus tästä 510 nm toteutuneesta avomeripätkästä tähän vuodenaikaan. Aikaa kului koko pääsiäinen kiirstorstaista toiseen pääsiäispäivään maanataihin. Matkan kesto 4 vrk ja 10h. 
Kuvissa kuvatekstit.
Täällä lepäilee nyt onnellinen mies (ja tyytyväinen nainen seisoo kovalla maalla).

Tällaista on yövuoro kauneimmillaan.
Tällainen on vahtivuoro avomerellä. Kaukosäätimellä saa veneen suuntaa muutettua ja karttaplotteri on suoraan nokan edessä näkyvissä.
Aallon korkeutta ei saa kuvattua 3-ulotteisesti. Aina nää vähän lässähtää. Auringon edestä on kuitenkin tulossa "vuori", yli 6 metrinen swelliaalto. Sen jälkeen näkee kaunnisti sinne "aaltolaaksoon.
Aallon koko ei kuvastu todellisena. Hieno tunne kun saa "surffailla"ja leikitellä aallonharjoilla. (tosin lähimpään rantaan on yli 400 kilometriä.
AIS-hälytys. Meidän turva-alueen sisäpuolelle on tullut alus. Nyt ulos tähystämään ja tekemään mahdolliset muutokset. Huom: veneellä on kiva myötätuulinopeus.
Tältä AIS-hälytys näyttää livenä. Konttirahtari menossa Casablancaan. Aika lähellä meitä. Konealus väistää purjealuksia meriteiden sääntöjen mukaan, mutta oikeasti eivät väistele.
Tässä on yksi "konttihävittäjä". Ei olisi kiva tutustua yöllä kovinkaan läheltä.
Vyöhön lisää reikiä jotta housut pysyy jalassa. Ajoreissun jälkeen aina sama juttu.
Cascaisin kaupunki. — paikassa Marina de Cascais
Huomaatteko pärskeet aallonmurtajalla? Tossa kelissä tulimme satamaan. Swelli oli iso ja virta kanssa. Itse satama-allas on suojainen. Rheya vasemmalla.
Vahinko 1. Levangin köysi katkesi jiipissä, ei muuta ongelmaa.
Vahinko 2. Genoan alaliikin sauma aukesi ja snörppi alkoi roikkumaan. Ei mainittavaa haittaa.
Vahinko 3. Genoan klampin yksi kiinnike katkesi. Ei haittaa, mutta pelko muidenkin katkeamisesta kasvoi. Itse tosin rikoin nauhan, koska olin vahingossa laittanut puomin kiinni nauhaan, enkä osunut skuuttiköyteen, niin kuin kuuluisi laittaa. Oma moka, enkä voi selitellä asiaa.












Ei kommentteja:

Lähetä kommentti