sunnuntai 18. syyskuuta 2016

Sesimbra - Lagos - Portimão
Matka 114,5 nm - 8,0 nm

SESIMBRA

Aamun valjetessa teimme vielä kierroksen kylässä. Kävimme hallissa ja ostimme tonnikalapihvit, kilohinta tuoreelle kalalle oli 12 € / kilo. On tämä kaunis ja rauhallinen paikka.

Iltapäivällä lähtiessämme Rheya ei hievahtanutkaan, vaikka olimme irrottaneet kaikki köydet. Pikkuhiljaa nytkyttämällä se irtosi naapurin moottoriveneen puristuksesta. Olimme jälleen vapaana.
Lähdimme Willyn kanssa samaan aikaan. Nostimme kaikki purjeet ja otimme hieman eri kurssit. Willyhan suuntasi Sinekseen, me Lagosiin.

Myöhäisiltaan saakka mentiin leppoisasti reilua 6 solmua purjeilla. Kuten tavallista, tuuli loppui ja käynnistimme moottorin. Yö oli rauhallinen, mutta hieman arveluttava. Pari kalastusvenettä ei näkynyt Aississa, mutta tutka hälytti. Hämmästyin asiaa, mutta ilmeiseti kaikkien ammattikalastajien ei tarvitse käyttää Aissia. Voihan kyse olla myös kalastusaluksen koosta. En pystynyt näkemään pimeällä niin tarkasti, oliko kyseessä pieni alus.

Aamuyöstä klo 03.25 päätimmekin jäädä ankkuriin yöksi. Kohdalla oli Prainha das Pocasin lahti. Lähemmäs ajaessa näin toisen veneen ankkurivalon, saman veneen havaitsin jo aikaisemmin tutkassa. Ankkuri alas ja hetken nautiskelua täysikuusta. Tuuli yltyi ja oli parempi mennä sänkyyn nukkumaan.

Aamulla sängystä suoraan uimaan raikkaaseen 19°C veteen. Peiton alta siis suoraan mereen. Tuntui kyllä aika raalta tempulta. Tuuli oli yltynyt jo 11 m/s, joten oli jo aikakin nousta ylös.

Aamiaisen jälkeen siirryimme purjeiden viemänä Lagosin satamaan. Soitimme etukäteen ja varmistimme paikan.

Hei vaan kaunis (kallis) Sesimbra
Purjeet auki ja menoksi
Yöllä saavuimme tällaiseen ihaanaan ankkurointipaikkaan
Aamulla näki selvästi yöllä tutkahavainnosta tehdyn aluksen.
Raikas aamuherätys
Kivasti tulee akut täyteen kun tuulee

LAGOS JA ONGELMIEN SYNTY

Ajoimme odotuslaituriin ja kävimme ilmoittautumassa. Paikka löytyi ja kysyin wifistä. Salasanat saatiin ja netti yltää jokaiseen veneeseen. Hyvä juttu.
Heti saatuamme veneen kiinni aloitin netin etsimisen. En saanut millään sitä toimimaan. Yritin eri paikoissa ja lopulta sain apua naapuriveneestä. Tilanne ei muuttunut, netti ei toimi. Nyt tuli hätiin jo toisenkin puolen naapuri. Netti ei toimi, niin ei toimi. Aikaa oli kulunut jo parisen tuntia.

Menin respaan kertomaan asiasta. Mitään ei voi tehdä. Netti ei kuulu satamapalveluun, vaan tulee muualta. Netti ei siis kuulu hintaan. Satamamaksu oli kuitenkin 61,50€ yö ja netti ei toimi. Ilmoitin, että emme jää satamaan. Nyt respan tyttö alkoi laskea satamassaoloaikaamme. Olimme olleet 2 tuntia ja esitti 21€ laskua. Sanoin, että emme maksa mitään, koska heidän palvelunsa eivät toimi. Pyysin saada johtajan paikalle. No se ei käynyt, mutta ilmoitti kutsuvansa poliisit. Sanoin, että tuokaa se johtaja poliisien kanssa. Silloin hän varmasi tulee.

JOHTAJA PAIKALLA

Hyvin pian, noin 10 minuutissa johtaja saapui (ilman poliiseja). Kävimme asiaa läpi. Hän ilmoitti, että olivat sijoittaneet 30 000€ nettiin ja siinä on ilmennyt suuria ongelmia. Kerroin taas, että jos netti ei kuulu satamapalveluihin, miksi he ovat sijoittaneet yhtään mitään palveluun, joka ei kuulu heille.
Kävimme ystävällistä keskustelua ja lopulta johtaja kysyi voisinko maksaa 6,89€. Perusteluna oli, että paikka oli varattu meillej a olivat käännyttäneet muita pois. Lisäksi meidät oli kirjattu järjestelmään (vihaan sanaa) niin jokaisesta kirjauksesta tulee olla kassakuitti. Ensimmäistä perustetta en hyväksynyt, koska saisivat varmasti vielä tänään paikan menemään täyteen hintaan. Maksoin summan jotta pääsimme pois.

Varokaa tätä satamaa. Palvelu on heikkoa ainakin näin syksyllä. Henkilökunta on tympeää (myös ilmoittautumisemme yhteydessä) ja väsynyttä.

Algarvea ja Lagosin edustan aluetta
Useita pieniä hiekkarantoja kallioiden välissä
Hotelleja ja lisää hotelleja
Turistirysä
Lagosin kanava
Nostosilta ennen satama-allasta
Matka jatkuu Lagosin ongelmien selvitysten jälkeen

ANKKURIIN PORTIMÃOON

Matka Portimaoon on vain 8 mailia. Nautiskelimme vapaudesta ja rauhallisuudesta vain etupurje avattuna. Meillä ei ollut kiirettä, koska olimme päättäneet jäädä sataman edustalla olevalle ankkuripaikalle.

Hämmästys oli suuri paikalle saavuttuamme. Ankkuripaikalla oli jo 20 venettä. Ensimmäistä kertaa tällä reissulla tapaa näin monta asuttua venettä näin pienellä alueella. Oli kiva tunne kun  on muitakin. Nautimme auringon laskiessa ja täyden kuun noustessa iltapalaa ulkona 25°C lämmössä. Tämän takia kannattaa ajaa Algarveen.

Ankkurialue Portimaon edustalla
Pikku dingit pörräävät veneiden välissä.
Kiva kun on muitakin
Iltahetki auringon laskiessa
Kuu nousee horisontin takaa.
PORTIMAO

Yö oli erittäin rauhallinen. Ankkurissa nukkuu miltei vieläkin paremmin kuin veneen ollessa laiturissa. Köydet ei nitise, vene keinahtelee kuin unta tuodakseen.

Aamulla ankkurin noston jälkeen siirryimme 1/2 mailia satamaan. Respan nainen oli iloinen ja reipas. Emme olleet varanneet paikkaa etukäteen ja silti paikka suositusta satamasta löytyi heti. Lähtiessämme tyttö sanoi selvällä suomenkiellä Kiitos. Olin hieman hämmästynyt ja hymyilin takaisin.

Kävelimme päivän keskustassa. On hieno paikka. Kapeita historiallisia kujia ja kaunis sää. Ehkä vähän liiankin kaunis, 28°C ja aurinko porotti suoraan päähän. En valita vaikka hikoilenkin. Kaupoista saa lisää juotavaa.
Kävimme japanilaisessa ravintolassa syömässä buffet-aterialla erilaisia sushi-paloja. Paikasta teki hauskan se, että eteesi tuotiin lista ja siitä sait tilata niin monta kertaa kuin haluat. Ei tarvinnut itse mennä laareista hakemaan. Palvelu oli erittäin hyvä ja hinta varsin edullinen (alle 10€ nuppi juomineen).

Netti toimii veneessä. Suljin kaikki luukut veneestä ja kirjoittelin juttuja ilmastointi päällä.Tia lepäili ennen iltakävely- / uintireissuamme.

Osa Portimaon valtavaa satamaa
Taustalla hotelli. Pyöreä talo on Marine Office
Portimaon vesiurheilukeskuksella on hyvät tilat ja oma satama. Sukellusretket lähtevät täältä.
Vesiurheilukeskus
Jollakurssi pienille purjehtijoille
"Me eksyneet kartanlukijat"
Keskustaa
Erilainen tötterö. Japanilaisen ravintolan malli. Merilevää ja kasviksia sekä lohta

ROMANTIIKKAA

Lähdimme Tian kanssa vielä iltakävelylle auringon jo laskeuduttua ja täysikuun noustessa. Ilman lämpö tuntui vieläkin iholla.
Jos saan kirjoittaa, niin oli todella romanttista kävellä käsikkäin paljain jalon hiekkarannalla laskuveden kääntyessä nousuveden puolelle. Oli hieman lämmöstä johtuvaa sumua, joka teki horisontista kuvauksellisen kauniin. Vain nousuveden aallot kastelivat varpaamme. Rannalla ei näkynyt muita, vain me. Olimme kaksin.

(Kännykässä ei riitä pikselit ja optiikka.)

Uimarannan hotellialuetta satama-alueen päässä
Aika hieno auringonlasku
Vesi nousee joka aallolla ylemmäksi

Täysikuu nousi oranssina. (lukijat, mielikuvitusta mukaan. Kännykän ominaisuudet loppuivat kesken)

1. Moro,

täällä pikkuhiljaa retkivarusteet pakattu ja aurikoisessa, ehkä pienessä myötätuulessa kohti Lappia taas :).

Hyvä Markku! Ei pidä suostua ihan mihin tahansa jos ei hommat satamassa pelaa ja jos ei olisi poliisi auttanut, niin FBI paikalle :).

Vaihtelevat ovat kelit teilläkin olleet, tosin kuuluu asiaan. Mukava katsella kuvia tiällä hieman viileässä Montolassa.

Hyviä hetkiä teille toivoopi Ari

1. Reissussakin pitää olla kohtuus, myös palvelussa. Onneksi päättyi hyvin.