sunnuntai 4. syyskuuta 2016

Nyt hanaa

Ijmuiden Hollanti - La Coruna Espanja

Matka  (-Calais 142 nm, -Cherbourg 298 nm , - Guernsey 340 nm, - Brestin edusta 461,6 nm) - La Coruna 801,6 nm

Aika 29.8 klo 8.35 - 3.9.16 klo 23.30


Ijmuiden

29.8.16 Ijmuidendissa vietettyjen parin kovatuulisen päivän jälkeen oli sääennusteessa luvassa tyyntä. Jopa niin tyyntä, että matkamme eteneminen jatkuu mahdollisesti koneajona. Koko 5 vrk:n ennuste oli samanlainen. Ei ole hyvä tämäkään, mutta matkaa Välimerelle on vielä 2 000 mailia, joten jokainen ajettu maili vie meitä kohti etelää.

Tankkasimme polttoainetankit täyteen ja suuntasimme klo 8.30 merelle. Parin päivän myrsky näkyi vielä suurina aaltoina. Kun pääsimme ulommas rannasta, niin aallot tasoittuivat ja pääsimme purjehtimaan kevyeen myötätuuleen ja voimakkaaseen myötävirtaan. Pian kuitenkin tuuli laantui aina 0,8 m/s, joten kone päälle, niin kuin olin jo ennustellutkin.

Ijmuidenissa tekemäni potkurin säätötyö oli onnistunut. Koneajossa tuli pari solmua lisää nopeutta, hyvä näin. Säästyy polttoainetta kun moottoria voi käyttää pienemmillä käyntikierroksilla.
Pohjan ja potkurin huoltotöitä
Ijmuidenin rantaa
Rotterdam

Rotterdamin edusta ei pettänyt hässäkällään tälläkään kertaa. Laivoja oli hyvin paljon, osa ankkurissa ja osa liikkeellä. Ais-vastaanottimesta pystyi onneksi katsomaan mitkä laivat ovat reitillämme ja ottaa vain niistä tarkemmat kuvaukset. Yöllä sama toistui Bruggen kohdalla. 

Yöllä kaikki on paljon jännittävämpää, kun etäisyyden ja nopeuden arviointi on mahdotonta ja mielikuvitus tulee mukaan. Parasta on kuitenkin ajaa pelkästään mittareilla ja luottaa niihin.

Laivoja sielä täällä ja osa on liikkuu
Laiva tulossa 24 solmua kohti
Pikkutankkeri suihkaisi meidän edestä
Täällä tullaan ja mennään jatkuvasti. 
Illan koristukset taivaalla
Lentoliikennettä on koko ajan.
Calais

30.8.16 Määränpäämme Calais saavutettiin jo klo 8.00. Matka yön jännityskokemuksesta huolimatta oli mennyt kevyesti. Niinpä päätimme jatkaa pysähtymättä Cherbourgiin, huomiseen ja n. 160 Nm.

Pari tuntia Calaisin jälkeen ajo viereemme Coastguardin alus. Kysyivät vakioasiat, eli kotisatama, viime- ja seuraava satama, sekä onko loma vai bisnesmatka. Ennen hyvän päivän toivottamista muistivat kuitenkin kysyä olisiko jotain tullattavaa. Asiat selvisivät Whf:llä, joten aluksen tarkastusta eivät halunneet tehdä. 

Päivällä oli täysin tyyntä. Tuulen noustessa 3 m/s yritin jo purjehtia. En saanut Rheyaa kryssimään tuossa tuulessa ja vastavirrassa. En myöskään nähnyt järkeväksi muuttaa 90 astetta suuntaa, jos sillä olisi saanut hieman vauhtia. Koko vauhti olisi kuitenkin mennyt väärään suuntaan. Siispä koneeseen parisen tuhatta kierrosta. Sillä pääsee tyynessä kuutisen solmua.

31.8.16 Yöllä oli kova sumu. Yhtään sumutorven töräystä ei kuitenkaan kuulunut. Aamuyöstä tutkassa näkyi jo liikennettä. Olemme saapumassa rannikolle.

Ihan tyyntä
Aivan bläkä
Näyttäisi, että tähystäjä nukkuu..
Tarkastin silmät oikein näkölaitteella. Ei nukkunut.
Lautat Calais- Dover. Vastaava kuin meidän HKI- Tallinna- linja. Kokoajan ja jatkuvasti laivoja liikkeellä
Cherbourg

Klo 8.40 olimme Cherbourgin kohdalla. Olimme varhain aamulla päättäneet jatkaa matkaamme pysähtymättä, koska sää antaa siihen mahdollisuuden (vaikkakin koneajona). Seuraava kohde on Guernsey, noin 40 mailin päässä. Matkaa Alderneyn salmeen on 16 Nm. Virta kääntyy 4 tunnin kuluttua myötävirraksi, joten on syytä pudottaa vauhtia. En halua (enää toista kertaa) ajaa 6,8 solmun vastavirtaan. 

Tämä on noin 160 mailin legi
Kannattaa hidastaa, koska niemen takana on virtanuolet punaisena.
Edelleen ihan bläkää
Nyt tuleee ihan vähän, mutta täysin vastaan
Jännä virtakohta. Vesi kuin "kiehuu" vaikka on yli 100 syvää
Hauskoja virtanuolia kun suuntaavat sinne tänne samalla vesialuueella eri suuntiin
Guernsey

Guernseyssä päätimme tankata polttoaineen edullisuuden vuoksi (0,69€/L). Lähestyessämme tankkauslaituria asemalta kiiruhti mies vastaan ja huutaen kysyi syväystämme. Ilmoitimme 2,2 metriä, johon mies vastasi, että tulkaa 40 min päästä. Nyt on alavesi ja vettä on laiturin kohdalla vain 1 metri! Kiinnityimme siksi aikaa St Peter Portin sataman odotuslaituriin ja nautimme Rheyassa hyvän aterian.

Tänne saa sopivaan aikaa kivat kyydit
St Peter Portin satama
Vuorovesi on tällä alueella nyt 7,6 metriä


Brest

Tankkauksen jälkeen uusi kurssi on kohti Brestiä. Tuuliennusteen mukaan tulee koneajoa, mutta 2-3 metrin aaltoennuste alkoi hieman hirvittää. 180 nm vasta-aaltoon ei ole kenenkään purjehtijan toivesuunta. Asian todellisuus selviää yöllä, kun tilanteen kohtaa.

1.9.16. Illan ja yön aikana oli voimakkaita myötä - ja vastavirtoja vaikuttaen nopeuteemme. Aallonkorkeus oli suuri. Lujaa ajettaessa keula törmäsi aaltoon ja hiljaisella vauhdilla vene heilui sivusuunnassa. Matka oli todella pomppuinen.

Matka jatkuu polttoainetankit täynnä
Tulee kostea tuulinen yö
Ihan märkää
Aamupäivällä näkyy Ranskaa, jee 
Kereonin majakka 
Ratkaisun paikka

Iltapäivällä oli ratkaisun paikka. Lähteä koneajona Biskajan yli Espanjan La Corunaan 340 mailin päähän, vai mennä huilimaan Brestiin. Molemmat ovat hyviä vaihtoehtoja. Biskajan yli pitäisi ehtiä ennen sunnuntaita (2,5 vrk aikaa), koska sää muuttuu normaaliksi syksyn sääksi kovine tuulineen ja aaltoineen. 

Keula kurssiin 205 astetta ja La Corunaan. Aluksi on rimpuiltava kova, 6 solmun vastavirta-alue Ile D'ouessantin ja Ile De Bannecin välistä. Vuorovesivaihtelu on tässä kohdassa 5,7 metriä, siis korkeussunnassa! Melu oli melkoinen kun kierrokset koneessa nousivat 3200 ja vauhti oli silti vain 1,4-1,8 solmua. Parituntisen kestettyään vastavirta lopulta ehtyi ja vastaan tuli valtavat 3-4 metriset loivat aallot (swelli). Näistä ei ole kuitenkaan mitään harmia, kun aaltojen välinen aika on pitkä, n. 10 sekuntia. Välillä oltiin "laaksossa" ja sitten huipulla. Vertauskuvaksi kävisi loistavasti hiekkadyynit.
Illalla vielä auringon lämmittäessä swelli laantui ja hyväntuulisten delfiinien parvi tuli toivottamaan meidät tervetulleeksi Biskajalle.

Kovat virrat
Tuosta välistä piti rimpuilla. Kyllä matka kesti vastavirtaan
Kohti La Corunaa. Matkaa 340 mailia
Biskajan lahti

2.9.16 Yö sujui jo rutiinin omaisesti. Muutamasta kalastusaluksesta tuli Ais-hälytys. Mitään ei kuitenkaan tarvinnut muuttaa kohtaamisia varten.

Biskajan kartta seinällä
Haveri aamulla

Aamu alkoi auringon värjätessä taivaanrannan punaiseksi. Tuuli oli noussut 4 m/s ja suunta oli oivallinen genaakkerin nostamiseen. Kun genaakkeri oli ylhäällä ja aloin säätää sitä, niin purjeen alaköysi katkesi ja purje nousi ylös 6 solmun nopeudessa. Sielä se väpätti kuin Pauligin lippu kahvipaahtimon pihalla. 88 m2 purje oli ilkeästi maston puolivälin korkeudella. Työsuunnitelman jälkeen keula myötätuuleen, jottei purje sotkeennu vantteihin. Metri metriltä sain purjeen keulahytin kattoluukusta sisään. Genaakkerinäytelmän jälkeen oli mukava ryhtyä nauttimaan meriaamiaista. Siihen sisältyi uunituore leipä.

 Aamiaisen jälkeen kryssimme peruspurjein sopivaa 5-6 solmua. Tuuli tuli lähes edestämme, joten 30 asteen poikkeama La Corunaan sallittaneen vauhdin ylläpitämiseksi.

Märkä genaakkeri sängyssä. Tuli lakanapyykkiä
Ongelman aiheuttaja
Aluksi tein köyden pätkästä "Kekkosen".
..sitten pannunalusen.
Tuoretta lämmintä leipää
Puolivälin yllätyssuihkut

Klo 20.50 olimme Biskajan puolivälissä. Biskajaa on purjehdittu 170 nm ja sama matka on La Corunaan. Tuuli laski alle 2,5 metriin, joten oli hyvä avata ja pakata genaakkeri uudelleen. Laittaessani venettä yökuntoon huomasin merestä nousevia vesipatsaita. Kutsuin Tian ulos ja myös hän näki saman. Noin metrin korkea vesisuihku ja heti perään pitkään näkyvä valaan selkä näkyi pinnalla. Tämä toistui muutamia kertoja, jonka jälkeen emme saaneet enää havaintoa. Muutamia minuutteja myöhemmin laaja delfiiniparvi ympäröi meidät kuin toivottaakeen meille hyvää yötä. 

Matka jatkuu nyt koneajona hieman vajaata 7 solmua. On kaunis auringolasku.

Tyyntä
Minä navigoin alhaalla..
.. ja Tia tähystelee ahkerasti ylhäällä
Tialla on taas tähystysvuoro
Piinapäivä ennen maalia

3.9.16 Hyvin nukutun yön jälkeen valmistauduin auringon nousun tarkkailuun. Tein ulos oikein " pesän", jossa on hyvä olla se puolitoistatuntinen, joka aika menee pussipimeästä päivänvaloon. Mutta missä on auringon kajo? Sitä ei näkynyt runsaiden tummien pilvien takaa. Tuuli yltyi ja ryhdyin avaamaan purjeita.

Saimme nelisen tuntia perusbiskajaa. Tuuli oli 8-9 m/s ja kookkaat aallot löivät kylkeemme sekä pohjaan. Vene keikkui melko ikävästi. 
Espanjan puolella kun merenpohja nousee 4400 metrin syvyydestä 150 metriin tuuli loppui ja tilalle tuli valtavat, vaarattomat swelliaallot. 

Iltapäivä sujui leppoisasti auringon tullessa esiin ja antoi mahdollisuuden jopa auringonottoon paidatta ja shortseissa. 

Nämä viimeiset 80 mailia, noin 14-16 tuntia,  tuntuvat todella pitkiltä vaikka Rheya etenee tällä hetkellä 6,5 solmun vauhtia kohti La Corunaa. Illan hämärtyessä yöksi tuli viimeinen riesa, sumu. Näkyvyys on aivan mitätön, koska tuulta on alle 1 m/s. Tutka päälle ja sitä tuijottelemaan. Seuraavaksi tuli sade sumun lisäksi. Sitten plotterin näytössä eteemme putkahti laiva, johon nousi luotsi. Kumpaakaan emme nähneet, vaikka etäisyyttä oli vain 0,3 Nm (500 m). Tämän jälkeen vastaamme tuli hinaaja 10:tä solmua suoraan kohti. Hidastin ja vaihdoin kurssia, niin se pääsi edestämme 0,2 mailin etäisyydeltä. Kaikki siis yöllä sumussa!
Kiinnityimme sataman vapaaseen laituripaikkaan lauantaina klo 23.30.

Tuli kova sumu 
Pimeys laskee ja sumu pysyy
La Corunan maamerkki, Merivalvontatorni
La Corunan vanha linnake
Tämä oli minun viides Biskajan ylitykseni. Jokainen kerta on ollut erilainen ja kahdella kerralla on hajonnut jotain purjeisiin liittyvää (Merellestä puomikannattinen kiinnike ja nyt genaakkerin köysi poikki). 

Jäin miettimään 23.8.16 Sepolta saamaani viestiä Kieliin, "Syksy tulossa. Tää viikko kivaa keliä. Nyt Hanaa". Tätäkö hän tarkoitti?


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti