sunnuntai 16. lokakuuta 2016

9-10.10.16
Matka 85,2 nm

KOHTI TALVIPAIKKAA

Tarkoituksemme on löytää turvallinen, mukava sekä edullinen satama Rheyalle talveksi. Olemme lähetelleet useita tarjouspyyntöjä eri satamiin ja saaneet vaihtelevasti tarjouksia. Kaikki tarjoukset mainitsevat olevansa edullisia hintojen vaihdellessa 900 - 4 700 €. Kaikkein kalleimmista paikoista emme edes pyytäneet tarjousta (esim. Barcelona, Motoril ja Puerto Banus). Tämä valinta selviää kun jatkamme matkaamme ja kohtaamme satamat käyden paikan päällä. Ei oteta asiasta mitään stressiä. Asioilla on yleensä tapana ratketa luonnollisesti.

Kohti Almerimaria

Hyvästelimme ystävämme Benalmadenassa. Aina kun on hauskaa ja erotaan, tulee haikea mieli. Olisi ollut kivaa olla vielä yhdessä mutta talvipaikka on löydettävä. Siis köydet veneeseen ja kohti  seuraavaa kohdettamme Almerimaria.

Illan pimentyessä päätimme jäädä ankkuriin yöksi. Nyt ei enää tarvitse ajaa säätä tai kalenteria vasten, joten voimme hyvin pysähtyä mihin haluamme ja oikeastaan milloin vain. Laskimme ankkurin Almunecarin lahteen kello 19.30. On tyyntä. Suuret kivilohkareet on valaistu koristeellisesti. Olimme purjehtineet vain 41,2 nm.

Yö meni ilkeässä swellissä. Mereltä alkoi tulla aaltoja. Kun ranta madaltuu niin vesimassojen on purkauduttava ylöspäin.  Swelli oli niin häiritsevää, että otin ankkurin ylös jo klo 5.30. Tia jäi vielä sänkyyn ja veneen keikkuminen tasaantui kun pääsimme matkaan. Menimme suoraan Almerimariin ohittaen Motrilin. Matkaa tuli 44,0 nm.

Ystävät, nähdään pian.
Kohti päämäärää Almerimaria
Almunecarin ranta
Almunecarin valaistut kivet
Almerimar

Saavuimme sataman vastaanottolaituriin klo 12.30, juuri ennen siestaa. Tuntui hauskalta, kun olimme kiinnittäytymässä suureen tyhjään laituriin aivan tyynessä säässä, niin kaksi sataman miestä oli meitä vastassa ja ottamassa köysiä vastaan. Tia antoi keulan köydet suoraan miehen käteen. Minä tein samoin sivuportin kohdalla. Huomaavaista, mutta tuntui tarpeettomalta.

Satama on suuri, 1 100 venepaikkaa. Tämä on vielä 100 paikkaa suurempi kuin Benalmadena. Laitureilla näytti olevan tyhjää mutta kun valitsimme paikkaa Rheyalle, niin oli vain kaksi paikkaa vapaana. Kokoluokan 12-15 m veneiden paikat olivat siis näitä kahta paikkaa vaille täynnä.  Paikkoja 10-12 m olisi ollut runsaasti vapaana.

Saimme paikan mielestämme hyvästä paikasta. Takanamme on Tapas-ravintola ja sielä on wifi-verkko. Satamassa on Hot Spot verkko ostettavissa, 30 €/kk tai 15 € /viikko. Edullista jos on pitkään paikalla ja vielä jos se toimisi.

Sataman asuntorakennukset ovat "pelottavia" autiotaloja. Ei ainoitakaan valoja yöllä. Monissa taloissa on luukut ikkunoiden edessä. Almerimar on pinta-alaltaan suuri alue. Kylä hiljenee siestan aikaan ja osa kaupoista aukeaa jälleen illalla. Sääli turhaa työtä, koska ihmisiä ei käy kaupoissa.

Suurin osa veneistä on miehittämättömiä, eli säilytyksessä seuraavaa kautta varten. Telakalla on veneitä ja siellä henkilöt touhuavat tehtäviensä parissa. Venetarvikekauppoja on muutamia. Täältä saa kaikki mahdolliset venepalvelut tilaamalla. Eräskin mies teki minulle tarjouksen venekorjauksista 15€ / tunti sis. veron. Hinta ei päätä huimaa.

Kävelemme ja uimme Tian kanssa. Selvittelemme asioita, josko jäisimme tänne talveksi. Paikka on todella halpa, n. 10€ /vrk pitkäaikaisella sopimuksella. Teemme kaupat. Nyt voimme keskittyä auton vuokraukseen, joka sekin selvisi kyselemällä ja googlaamalla. Saamme auton 6 viikoksi alle 10€ /vrk vakuutuksen kanssa. Teimme siitäkin kaupat.

Nyt alkaa toisenlainen loma!

Aurinkorannikon näkymiä silloin kun ei rantaan ei ole rakennettu hotelleja

Almerimarin tomaattiviljelyä muovien alla. Näitä on hyvin runsaasti.
Surkean näköistä ilman purjeita. Ei tuule niin koneella eteenpäin.
Rheyan venepaikka
Pressujen ja veneen pesu

Sitten palkka päivän työstä.
Homma oli melkoinen, mutta oli palkkakin ISO.
Rannan kävelytie
Almerimar rannalta päin
Almerimarin bilekeskus hieman sivussa keskustasta

Telakan aitaa. Kuvat on hienoja, ei mitään sotkuja
Eräs teos
Asuntoja, joissa on asutusta.