maanantai 10. huhtikuuta 2017

Brest- Aber Wrac`h
matka 38,8 nm

BREST
20.3.17 olimme saapuneet satamaan klo 5.30. Aamulla klo 9 satamatoimiston auettua menin heti papereiden kanssa ilmoittautumaan ja maksamaan. Otin peseytymisvälineet ja pyyhkeen mukaan, jotta yhdistäisin pari asiaa samalle reissulle.

No mutta miten sitten todellisuuden kanssa. Respasta lähtiessäni sain neljä virkamiestä perääni. He kävelivät 20 m perässäni ja kun jäin paikalleni yhdistämään puhelinta wifi-verkkoon, miehetkin pysähtyivät perässäni samalle 20 m etäisyydelle. Suihkun kohdalla menin heidän luokseen ja kysyin englanniksi käynkö suihkussa ensin ja haluatteko katsoa veneen sen jälkeen. Pyysivät kohteliaasti jos voivat käväistä ensin veneessä.

45 MIN TARKASTUS
Koputtelin veneeseen mennessä Tialle, koska hän oli vielä nukkumassa ja pukeutumatta. Pyysin herroja hieman odottelemaan, mutta sovittiin, että rouva saa olla sängyssä ja hänen ei tarvitse tulla hytistä ulos.

Rekisteriotteesta selvisi, ettemme olleet veneen omistajia. Meillä on omistajan kesken erittäin yksityiskohtainen sopimus englanniksi veneen siirrosta Almerimarista Kieliin kaikkine aikoineen ja miehistöluetteloineen. Tämä ei kuitenkaan riittänyt virkamiehille. Minun tuli vastata kuinka kauan vene on ollut Välimerellä, miksi omistaja ei itse aja venettään, missä omistaja on töissä ja miksi me ajamme tätä venettä. Lisäksi kysyivät kuinka kauan olen tuntenut omistajan. Tässä vaiheessa 2 miehistä oli luvallani tullut veneeseen kääntelemään kaikki kaapit ja lattialuukut auki.

Samaan aikaan kun me jutustelimme englanniksi Tia kurkkasi hytin ikkunasta ja kysyi sujuvalla ranskalla, onko jokin vialla kun hän on kuunnellut kuulusteluamme. Samantien miehen (tulli) silmät pyörähtivät ja tilanne laukesi. Tullimies ilmoitti kavereilleen, että eiköhän tämä riitä. Tian hyttiin eivät edes menneet ja Tia hoiti lopun keskustelun sängystään. Saimme lopuksi erittäin yksityiskohtaisen kirjallisen selonteon ja allekirjoitetun raportin miesten käynnistä.

Niin ja se suihku. Lähdin miesten perässä, n 20 metrin päässä kävelemään kohti suihkua.

Olimme saapuneet kreivin aikaan Brestiin. Tuuli alkoi jälleen nousta ja pidimme siivous- ja pyykkipäivän. Työt tehtyämme palkitsimme itseämme mukavalla päivällisellä.

Satama-altaan suullakin jo vaahtopäitä.

Pilvistä ja koleaa
Kabiinilla pääsee kanavan yli.
Kevät tulee

MATKAAN
22.3.17 tuuli vaan piti pintansa eikä paljoa hellittänyt. Suunnittelin, että jos pääsemme aamuyöstä myötävirrassa ulos kanavasta avovesille, niin tuulen suunta paranisi meille. Lähdimme matkaan klo 4.25.

Ajoimme n. 6 mailia ja meren auettua tästä ei tullut mitään. Aallot kasvoivat jo melko hurjiksi ja vastatuuli riepotteli meitä ihan mukavalla 14 m/s voimalla. Suuren pettymyksen koettuani käänsi veneen ympäri ja palasimme satamaan samaan paikkaan josta olimme lähteneet 2,5 tuntia aikaisemmin.

UUSI YRITYS
Päivän valjettua, klo 10.20 tein uuden startin. Olosuhteet olivat hieman parantuneet mutta ajaminen oli huomattavasti helpompaa, koska nyt näki vastaan tulevat aallot ja pystyin saamaan hieman paremman aaltokulman. Näin jatkettiin muutama tunti, jonka jälkeen ratsastimme myötävirrassa kohti seuraavaa kohdettamme Aber Wrac`hia, jossa kiinnitimme köydet laituriin klo 17.50.

Tuon kanavan jälkeen alkoi tulla aallot vastaan.
Tuulee...
..ja 1/2 tunnin päästä ei tuule yhtään.
Meidän liikennemerkki

Tuo kanava on hirveä ajaa todella valtavassa swellissä. Puhelimessa sanoivat, että kyllä vielä pitäisi päästä.