tiistai 11. huhtikuuta 2017

Kielin kanava

2.4.17
Cuxhaven - Holtenau
matka 72,3 nm

BRUNSBUTTELIN SULUT

Lähdimme tankkaamatta Cuxhavenin satamasta myötävirtaan klo 6. Tämä 16 mailin matka sujui reilussa kahdessa tunnissa ja olimme odottelemassa sulkuporttien avautumista ja vilkkuvan valkoisen valon syttymistä hyvin näkyvällä paikalla jo klo 8.30. Mitään muuta ei tapahtunut kuin että virta kasvoi 1,5 solmuun. Siinä on jo pitämistä vene paikallaan moottorin avustamana. Lopulta klo pääsimme klo 9 ainoana veneenä suluttamaan. VHF kanava 13.

Suunnitelmana oli käydä Rendsburgissa tankkaamassa ja jatkamassa lopulliseen määränpäähän Wendsdorffiin Itämeren puolelle.

Ajelimme käsiohjauksella suurten laivojen kylkiä hipoen. Nautimme suunnattomasti aivan liikkumattomasta vedenpinnasta ja tästä tyyneydestä. Ainoat aallot tulivat meistä itsestämme.

RENDSBURG
Ajoimme klo 15 suoraan polttoainelaiturille mutta huomasimme paikan olevan suljettu. Hyvin pian viereeni tupsahti mies, joka aloitti keskustelun suomeksi. Hän kertoi, että toimisto aukeaa yleensä iltapäivän päätteeksi ja meillä olisi 1-2 tunnin odotteluaika. Samalla vinkkasin Tialle ja siirryimme heidän kahvipöytäänsä odottelemaan.

He olivat aikeissa jättää Baltic-veneensä tänne kesää odottamaan. Ilmoittivat, että on suojainen ja todella halpa satama. Lisäksi yhteydet Hampurin lentokentälle tai Kieliin ovat mainiot.

Saimme tankattua klo 16.40 ja halusimme päästä Holtenaun suluista vielä ennen pimeää klo 20:tä. Pidimme kovaa kiirettä, koska matkaa on reilut 19 nm. Meillä ei ole navigointivaloja.

SAKSALAISTA TYYLIÄ

Olimme suluilla klo 19.15 ja huokaisin helpotuksesta. Kiireemme kannatti tällä kertaa. Jäimme pyörimään sulkujen edustalle mutta valo ei vaan vaihtunut. Laivoja tuli ja meni. Siirryimme venttalaituriin odottamaan. Klo oli jo 20.30 ja täysin pimeää. Lopulta valkoinen valo syttyi ja laitoin koneajovalot päälle. Navigointivaloja, vihreää ja punaista meillä ei ole. Pääsimme lähes ensimmäisen sulkuportin kohdalle, kunnes meitä kuulutettiin kääntymään takaisin odotuslaiturille. Pakko oli toimia näin. Uutta valokutsua ei sitten tullutkaan ja luovuimme haaveestamme päästä tänään suluista läpi.

Jäimme harmistuneina kanavaan nukkumaan ja laitoimme lämppärin päälle. Puolenyön aikoihin tuli kylmä. Lämppäri oli sammunut ja ulkona oli 6C°. Kylmä hiipi sisätiloihin. Sammutin ja käynnistin lämppärin uudelleen. Ei toiminut. Katsoin jännitemittaria ja vika selvisi. Akuissa 11,56V, siis alijännite ja akut tyhjät. Nyt ei huvittanut monikaan asia, vaan kääriydyin untuvapeiton sisään vain sieraimet näkyvissä.

Aamulla klo 6.45 käynnistin moottorin ja lämpöä alkoi virrata sisätiloihin. Irrotin veneen ja menin kellumaan sulkuporttien eteen. Vhf kanavalla 12 meitä kutsuttiin palaamaan odotuslaituriin.
Lopulta klo 8.00 pääsimme sulkuihin ja Itämeren puolelle.

Holtenaun sulku jossa olimme ainoa vene.

Näyttää ettei mahdu sillan alta mutta tilaa on vielä 10 metriä.
Hyvä aamiainen auttaa jaksamaan.



Levossa ja 
..ajossa



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti