maanantai 10. huhtikuuta 2017

Guernsey- Cherbourg
matka 44,4 nm

VENTTAPÄIVÄ GUERNSEYSSÄ
Tuuli jatkaa piiskaamistaan. Merelle ei ole mitään asiaa, joten viihdytimme itseämme tekemällä paikallisbussilla nro 91 saarikierroksen. Reitti kiertää saaren lähes koko matkan rantoja pitkin ja kestää n. 1h 45 min. Hinta 1£ nuppi. Uskomattoman halpaa.

ÄKKILÄHTÖ
Olin laskenut, että jos lähdemme illalla klo 17, niin ajamme lähtiessä vastavirtaan ja Alderneyn kohdalla osuisimme släkkiin, tai myötävirtaan. Tämä edellyttää aamulla ajamista ylävedellä pois satama-altaasta ja päiväksi odottelemaan venttalaituriin, josta ei pääse kävellen maihin. Lisäksi illalla on kovempi vastatuuli kuin aamun lähdöllä olisi.

Pidin iltalähdön järjestelyä hankalana. Jos lähdemme nyt aamulla yläveden aikaan saamme lähtiessä hyvät myötävirrat, mutta Alderneyssä joudumme melkoiseen vastavirtaan. Päädyin ratkaisuun lähdöstä myötävirtaan klo 8.30.

Sitä saa mitä tilaa. Ensimmäiset tunnit mentiinkin jopa 10 solmua mutta vauhti hyytyi kuin mutaan ajaessa. Koneeseen kierroksia mutta silti vauhti hiljenee. Lopulta ei auta muu kuin alistua siihen, että vene kulkee plotterin mukaan taaksepäin, vaikka koneessa on 3200 kierrosta ja molemmat purjeet on vedossa. Aikansa tätä kesti mutta tilanne korjaantui itsestään muutaman tunnin kuluttua.

Saavuimme Cherbourgiin klo 19.30. Satamatoimisto oli jo kiinni. Suunnittelimme jatkaa matkaa heti aamulla, joten kiiruhdimme Carrefouriin jos se olisi auki vielä klo 21 saakka. Lähestyessämme ostoskeskusta kaikki kaupat olivat sulkeutuneet klo 20 paitsi Carrefour... sulkee klo 21.

Palasimme veneelle kassit täynnä ruokia ja hieman herkkuja. Tia ryhtyi ruoan laittoon ja minä moottorin öljyn vaihtoon.

Seuraavana aamuna klo 06.50 moottori käynnistyi ja suuntasimme kohti Calaisia. Siitäpä alkoikin sitten arvaamaton seikkailu.
Kuvasta näkee virran voimakkuuden. Meillä oli vastavirta mutta jälkeenpäin otetussa kuvassa on myötävirta.