maanantai 10. huhtikuuta 2017

Cherbourgista Calaisiin, tai no joo...

28-30.3.17
Cherbourg- Ijmuiden
matka 302,1 nm

CHERBOURG
Lyhyen yön jälkeen startti klo 6.50. Oli hämärää ja kytkin navigointivalot päälle. Ei syttynyt. Olimme jo ajossa ja en enää palannut laituriin. Uskoin, että saan vian korjattua päivän aikana.

Lähdimme jälleen myötävirtaan ja saimme hyvän nopeuden. Ensimmäistä kertaa ajoimme myötätuuleen ja kuulin lauseen "tällaista purjehduksen pitäisi olla".

Pohdiskelin valoasiaa ja tulin siihen tulokseen, etten saa niitä korjattua ajossa. Pistän sitten illalla moottoriajovalon päälle vaikka ajaisimme purjeilla. 10 ensimmäistä tuntia meni hyvin. Sitten autopilotti piippasi, irrotti ohjauksen ja ilmoitti alijännitteestä. Kone päälle ja akkuihin lisää virtaa. Oli sääli ajaa koneella kun purjeet veti todella hyvin.

Hyvä nopeus myötävirrasta ja tuulesta.

Tälleen se menee.
CALAIS
Olimme ajaneet koko yön ilman valoja Englannin kanaalissa muun liikenteen seassa. Suurin huoli oli kalastajat sekä viranomaiset. Olisi voinut tulla vaikka mitä jos viranomaisten kanssa olisi joutunut tekemisiin. Vielä pimeän aikaan saavuimme Calaisin sisäänajon laivaväylän kohdalle. Väistelin joka suunnasta tulevia nopeita laivoja ja toivoin, että huomaisivat meidät aissista. Siinä vaiheessa tein ratkaisun, etten edes yritä ajaa satamaan pimeänä, vaan jatkamme paikan ohi niin nopeasti kuin kone- purje yhdistelmällä pääsee. Tuuli oli jo taas noussut reiluun 10 m/s. ja suunta.. täysin vastainen.

Aamun valjetessa huokaisin helpotuksesta kun valoja ei enää tarvinnut. Olimme muutamia maileja Calaisin ohi ja klo 12.30 kuului hirveää rutinaa ja nirskettä. Samalla autopilotti jälleen piippasi ja sitten piippaus loppui itsestään. Selvitin asiaa ja totesin autopilotin hajonneen lopullisesti. Moottoriosa oli tullut hieman pois kuorestaan ja ilmeisemmin hammasrattaat katkenneet. Joo, Kieliin matkaa n. 420 mailia ja pilottia ei ole käytössä. Joopa joo. Ruori vaan käteen ja nyt on varmasti aikaa mietiskellä ja pohdiskella ohjatessa. Tuuli oli taas 14 m/s mutta ei täysin vastainen.

Selvitimme mahdollisuuksia ajaa meille vieraisiin satamiin Belgiassa. Suurin osa on vuorovesisatamia ja meillä ei ole pilottikirjoja tässä veneessä mukana. Lisäksi mitä auttaisi, jos saisimme jostain tilattua uuden autopilotin, koska sen toimitusaika on varmasti useita päiviä. Siihen aikaan ajamme jo tämän veneen Kieliin.

Kuin ollakkaan, olimme jälleen yöllä Rotterdamin Europortin kohdalla. Tälläkin kertaa valoitta mutta nyt lisäksi ilman autopilottia. Koneajovalo päällä hiivimme kuin huomaamatta virallista ylitysväylää käyttäen 2 mailin levyisen laivaväylän toivoen, että meidät huomattaisiin suurten laivojen välistä.

Ilman ongelmia saavuimme lopulta, tarkoitan pitkän ja vaiherikkaan tapahtumaketjun jälkeen, Ijmuideniin vielä pimeässä klo 6.50. Tämä legi tuntui todella rankalta.

Autopilotti hajosi lopullisesti.
Rotterdamin edustalla olevia laivoja yöllä.
Ijmuidenin sähkökeskus ja pistokkeet





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti