tiistai 21. maaliskuuta 2017

Brest muuttui Gijoniksi

16-17.3.17
La Coruna - Gijon
matka (meillä) 154 nm

RISKINOTTO
Olimme viettäneet lähes viikon La Corunassa odotellen sopivaa sääikkunaa päästä Brestiin Biskajan toiselle puolelle. Matkaa on 340 nm ja se tarkoittaa ajassa noin 60 tuntia.

Katsoin parilta säätoimittajalta, että jos lähtisimme Corunasta yöllä klo 3, niin vastassa olisi aluksi 5 metrin tuulta, joka niemen kärjen jälkeen muuttuisi 10 m/s vastatuuleksi. Sitä kestäisi muutamia tunteja, ehkä 6-8 ja sitten pääsisimme tuulirintaman taakse pienemmille tuulille. Brestiin saapumisessa olisi taas vajaa vuorokausi kovempaa vasta-/ sivutuulta. Jos nyt emme lähde, niin seuraavina 5 vuorokautena ei olisi taaskaan mitään mahdollisuutta päästä suoraan Brestiin.

Olen tutkinut mahdollisuutta kiertää Biskaja rantoja pitkin. Kierros Coruna- Santander- La Rochelle- Brest tekee n 600 nm. Suora ylitys kestää noin 2,5 vrk ja tämä kiertäminen n. 4,5. Kiertämisessä olisi pienemmät riskit, koska matkan voi paloitella ja näin tarvittava yhtäjaksoinen hyvä säävaatimus olisi lyhyempi.

KOKEILEMAAN
"Saahan sitä kokkeilla"- lausetta mukaellen kone päälle klo 2.20. Pussipimeällä merellä purjeet reivattuna ylös ja jännittyneenä odottamaan mitä tuleman pitää. Tuuli oli jo lähtiessä voimakkaampi kuin ennusteen 5 m/s ja olimmehan vielä mantereen antamassa suojassa.

Kun mantereen antama tuulensuoja päättyi totuus valkeni. Biskaja oli oma itsensä tähän vuodenaikaan. Tuuli n. 12 m/s + puuskat päälle, oli huomattavasti ennustetta voimakkaampaa. Vene olisi kyllä voinut selvitäkin, mutta veneessä ei olisi pysynyt pystyssä eikä istumassa. Ohjasin ulkoa käsin kasvot ja keho suoraan vastatuuleen. Joka ainut pärske tuli päälleni. Joka ikiseen vasta-aaltoon veneen vauhti toppasi ja tuuli kiihdytti taas veneen 7 solmun nopeuteen. Olimme matkanneet 40 mailia. Tiedän, että kun pääsee Espanjan rannikon syvyyskäyrien vaikutusalueelta pois, niin aallot usein rauhoittuu. Onhan se selvä, kun merenpohja nousee 4600 metristä muutamien mailien matkalla 200 metriin, niin johonkin se veden energia on saatava käytetyksi. Se energia menee aaltojen muodostamiseen.

Ajatus jäljellä olevasta 300 mailista näissä olosuhteissa teki ratkaisun. Käännytään itään kohti Santanderia tai ihan mitä tahansa paitsi La Corunaa. Sinne en halua enää palata, kun sieltä on kerran lähdetty. Tilanne muuttui siedettäväksi kun käänsin venettä reilusti takaisin päin ja sitten itään. Ajo rauhoittui jopa niin paljon, että pystyin kytkemään autopilotin päälle ja annoin mennä. Pääsin käymään sisällä ja mietin kaiken tämän järkevyyttä. Veneestä ei ollut mitään hajonnut, eikä vettä sisällä, mutta paljon oli tavaroita lattialla. Kamat paikalleen ja ympäristö viihtyisäksi. Pian oli taas normaali fiilis ja hehkutus Santanderista kasvanut.

ONGELMA
Nyt oli mahdollista käydä vessassa. Käytin tilaisuuden hyväkseni ja huomasin, että vessa ei tyhjene. Tein normaalit tarkastukset mutta pöntössä pysyy kaikki mitä sinne on laitettu. Että sillä lailla. Kansi kiinni ja ulos miettimään ratkaisua tähän yllättävään ongelmaan. Katsastajana tiedän, että varavessaksi hyväksytään kannellinen ämpäri. Sellainen onneksi löytyy takalaatikosta.

Tyhjensin pääni pois ongelmista ja latasin aivoni täyteen positiivisia ajatuksia; purjehtimista kauniissa ympäristössä hyvällä veneellä ja lämpimässä säässä. Kuin ollakkaan, ajatukseni olivat niin vahvat, että aloin pitämään tästä nykyhetkestä. Ei haitannut vessat, ei tuulet. Meillä vene kulki kohti tavoitetta ja vaatteissa oli lämmin olla. Vessan virkaa hoiti ämpäri, joten kaikki oli tosi hyvin.

Lueskelin karttoja ja keskustelin Tian kanssa jos mentäisiinkin vain Gijoniin. Olisi lyhyempi matka ja sieltä olisi mahdolllista vielä ottaa seuraava legi Brestiin. Matka n. 300 mailia. Santaderista ei olisi enää mahdollista ajaa suoraan Brestiin. Koska matka Gijoniin oli lyhyempi Tia oli heti valmis ohjelman muutokseen.

Lähestyessämme pussipimeässä Gijonin satamaa runsasta hämmennystä aiheutti karttaplotterimme. Meidän tulisi ajaa suoraan, mutta edessä on valtava muuri. Tutkan mukaan muurissa ei ole mitään reikää eikä sinne voi ajaa. Varajärjestelmämme, Ipadin Navionicsin karttaohjelmani on päivitetty. Sataman ympärille on rakennettu valtava aallonmurtaja. Muuri tulee kiertää ja ajaa lähestymisvalojen mukaan.
Olimme kiinnittyneenä Gijonin satamassa syvän veden laituriin (jahtilaituriin) klo 5.30.

Kuvasta näkyy hyvin kääntyminen uuteen kurssiin.
Gijon


Jahtilaiturissa on tilaa














Ei kommentteja:

Lähetä kommentti