sunnuntai 12. maaliskuuta 2017

1-2.3.17
129 nm

PAKOON HUONOA KELIÄ

Kauniin mutta kylmän aamun aikana tutkimme sääennusteita. Meillä on vuorokausi aikaa päästä Cascaisiin, koska tämän jälkeen tulee hyvin voimakkaat vastatuulet ja karmaiseva aallokko. Vaihtoehtona on tietysti jäädä tänne odottelemaan, mutta jos meillä on mahdollista päästä eteenpäin, käytämme toki tarjolla olevan sääikkunan. Siispä tankkauslaiturille kello 9:ksi.

Portimaon kanavan näkymiä

Ei hyvältä näytä jos ei kerkiä ajoissa.
Sää on hyvin paikallista. Ajelin T-paidassa pitkin Algarven rannikkoa kunnes jouduimme pois rannikon suojasta. Siitä alkoi kunnon iso vasta-aallokko swellinä ja tietenkin vastatuuli. Vaatteet vaihtui hyvin nopeasti asianmukaisiin purjehduskamppeisiin.

Olin jo päättänyt korjata autopilotin Cascaisissa. Sielä on hyvät palvelut. Etenkin kylminä öinä käsin ajaessa tulin miettineeksi, kuinka veneitä on ennen ajettu ilman elektroniikan tuomaa helpotusta ja apua.

Yö oli raskas. Vettä satoi ja tuuli, sekä aallokko olivat ilkeitä meille. Kuitenkin oli parempi lähteä kuin jäädä odottamaan tuntemattomaksi ajaksi parempaa keliä. Tiedän hyvin millaista tämä purjehdus on tähän vuodenaikaan pohjoisen suuntaan.

Aamulla klo 6.50 olimme Cascaisin polttislaiturilla odottamassa aseman aukeamista. Kuin ihmeestä tupsahti peräämme muutaman metrin päähän toinen purjevene. Menin toki tervehtimään heitä ja he olivat suomalaisia! Saimme samasta laiturista paikat ja tutustuimme heihin paremmin.

Cascaisin satamatoimistosta saimme tervetuliaispullon.
Cascais

Hiljaista on tähän aikaan vuodesta.
Taas me syödään.

Pilotin korjaus

Tilasin pilotin korjauksen huomiseksi. Miestä ei näkynyt eikä kuulunut sovittuun klo 10 aikaan. Soitin pari tuntia myöhemmin ja tavoitin hänet. Hän ilmoitti, että sää on liian sateinen ja myskyinen eikä pilottia pysty korjaamaan. Hetkinen, eihän tässä tarvitse muuta kuin istua avotilassa avaamassa pilotti ja kasata takaisin. Aika sokerista on korjausmiehet kun näin kastumista pelkäävät.
Jätän pilotin korjaamatta ja siirrän korjauksen seuraavaan satamaan Portoon.

(Nyt tuli se ennusteen mukainen keli).

Rakeita paljon ja nopeasti.

Tuuli viuhuu ihan navakasti.