perjantai 12. toukokuuta 2017

Bolougne-Sur-Mer - Den Helder Hollanti

20-22.4.2017
Boulogne-Sur-Mer- Den Helder Hollanti
Matka 196,4 mn

HYYTÄVÄ YÖ
Saavuimme uuvuttavan legin Cherbourg- Bolougne-Sur-Merin jälkeen satamaan. Pikaisen ruokailun jälkeen kävimme nukkumaan, mutta vene ei lämpiä. Koneisto käynnistyy ja mitään vikakoodia ei näy ohjelmointipanelissa. Nyt jo pimeän tullessa päätin, etten ala purkamaan venettä ja korjaamaan vikaa. Kaivauduimme makuupusseissamme niin pohjalle ja suppuun kuin ihminen voi mennä ja uskoimme, että selviämme näin aamuun saakka. Oli todella kylmää ja kosteaa.


SEISOVA VENE EI LIIKU
Matka ei etene laiturissa, joten köydet taas irti muutaman hyytävän tunnin jälkeen. Sopiva virta oli klo 6 aikoihin, joten startti oli klo 6.50. Merenkäynti oli aivan uskomattomasti muuttunut. Eilisestä myrskystä ei ollut jälkeäkaan ja pinta oli aivan tyyni. Tuulta? saimme 0,8 m ja eihän sillä kuljeta mihinkään. Koneajolla jyskyttelimme kohti Calaisia, johon emme sitten pysähtyneet kun ei ollut mitään tarvetta.

Päivällä valitsimme rantaväylän ja ihastelimme mitä voi; rantoja, koska muita liikkujia ei ole. Koneella ja autopilotilla ajellen tästä olisi nauttinut jos olisi ollut hieman lämpimämpää, esim. vaikka +8C. Mutta kun ei ole niin ei sitten. Nautitaan tyyliin Arctic-sailing ja muistellaan joskus kuinka on tullut purjehdittua kylmissä olosuhteissa.

21.4 klo 02.00 tankkasin polttoainetta päätankkiin varakanistereista, tasainen koneajo jatkuu ja sisälläkin on todella kylmä.  Lämppäri ei toimi.

Den Helderin loisto
Englannin kanaalin liikennettä
Kuva väliltä Dover- Calais
Ajossa lounaaksi oli tänään parsaa ja parmesaania

IJMUIDEN
Pääsimme Ijmuideniin klo 10.45. Strategiaan kuului, että saadaan polttista sekä lämppäri korjattua. Lisäksi moottorin öljyt olisi aika vaihtaa. Kävin korjaamolta kysymässä apuja huoltotöihin. Koska nyt on perjantai, avun olisimme saaneet vasta tiistaina. Onneksi polttoainepumput toimivat korttiautomaattilla (paitsi eivät anna kuittia).

Päätimme jatkaa matkaamme Den Helderiin, joka on n. 40 mailin päässä. Saisimmehan ajaa päivänvalossa perille saakka. Illaksi ja huomiseksi on luvassa huonoa säätä.

Klo 11.20 jatkamme tankit täynnä kohti seuraavaa etappia. Emme pääse kuin uloimpien aallonmurtajien kohdalle kun huomaan, että vedetään perässä paksua köyttä. Yritän voitavani saadakseni köyden pois peräsimen ympäriltä. En kuitenkaan onnistunut toimessani. Kaikki kuitenkin toimii, sidoin köyden tiukasti takakaiteeseen ja annoin sen olla.

En ymmärrä miten se köysi on voinut tarttua kiinni huomaamattamme.  Jatkoimme matkaamme Den Helderiin, jossa köysi itsestään irtosi ja vein sen roska-astiaan.

Kiinnitimme köydet Den Helderin ainoaan satamaan KMJC:en, johon ei ole sulkuportteja. Oli hirvittävä ajaa kapeasta aukosta, jonka jälkeen tulee heti jyrkkä mutka ja virta vie kohti mutkassa vastassa olevaa laiturin kulmaa. Veneemme kiinnittyi turvallisesti kylkikiinnityksellä klo 16.40, koska virrassa ei olisi saatu venettä kaksin tolppien väliin.

Yö Den Helderissä oli kylmä, koska lämmityslaitteemme ei toiminut.


Köysi kiinni kaiteeseen ja matka jatkuu

Ainut satama ilman sulkuja. Hirveän vaikea ajaa tänne.ahtaaseen satamaan.

Den Helder




22.4 HUOLTOPÄIVÄ
Ryhdyin purkamaan venettä ja löysin vian lämmityslaitteesta. Vene oli tärissyt sen verran, että lämmityslaitteen ilmakanava oli irronnut ja puhaltanut kaiken ilman veneen takaosaan laatikoiden alle. Korjaus oli varsin helppo, mutta kahden vuorokauden kylmässä nukkuminen tämän vuoksi oli ollut täysin turhaa. Helppo sanoa kun vian löytää.

Koneeseen öljynvaihto ja vessoihin pientä huoltoa.

Illalla oli työstä palkintojätski, iso annos!

Ei muuta tarvita ettei vene lämpiä.
Öljyt pois ja uudet sisään
Helppo vaihtaa kun on hyvät tilat.









Ei kommentteja:

Lähetä kommentti