perjantai 12. toukokuuta 2017

Uusi yritys Biskajalle

10.-15.4.2017
La Coruna - Guernsey
Matka 466,7 nm

10-11.4 VÄLIPÄIVÄT CORUNASSA

Säät ja tuulet muuttuivat taas hurjiksi. Edellisestä oppineena odottelimme tuulten suunnan muutosta sekä tyyntymistä. Parin vuorokauden jälkeen pääsimme yrittämään uudelleen.

Nyt oli tarjolla vaihtoehdot:

A: lähteä yhdeksi vuorokaudeksi rajun puoleiseen tuuli/aalto keliin, jossa vastatuuli n 10-12 m ja aalto 2-2,5 m. Tämän 100 nm jälkeen tyyntyy 4 vuorokaudeksi ja silloin pääse kauas (tosin osa koneella)

B: jäädä vielä 2 päiväksi Corunaan ja lähtö- ja seuraava päivä koneajoa, 3.s päivä vastatuulta. Sitten Brestiin taas odottelemaan kun ennusteessa on Brestin alueella skeidaa.


Lähdimme A:n mukaan. 

KOHTI BISKAJAA

12.4 Kone pärähti käyntiin ja irrotimme köydet laiturista klo 07.20. Saimme mitä tilasimme. Tosi huono olo tuli heti lähdössä ja se loppui seuraavana päivänä kun keli tyyntyi. Polttista oli kulunut 1/2 tankkia, eli n 100 l. Matkaa on vielä 240 nm ja tuulta ei yhtään. Aalto oli jäänyt myrskystä. Oli ilkeät ajatukset mielessä polttoaineen riittävyydestä seuraavina vuorokausina. Vielä kun on vieras vene ja en tunne mittarin tarkkuutta. Menoksi vaan.

Merkintä lokikirjasta: "Kurja keli, sisällä ei pysty tekemään mitään. Kylmää ruokaa purkista".

Autopilotti pelaa
Lähtiessä hieman tuulee..
..Sitten pitäisi tyyntyä..

..Lopulta tyyntyikin
Liikkuminen sisällä on hankalaa

13.4 lukee aamun klo 08.40 kohdalla: "Paska" yö, tuuli jatkuu ja melkoinen aalto. Epämukavaa kyytiä ja Markulla paha olo. Matkaa jäljellä 219 nm.

Päivän mittaan keli tasaantui ja klo 15.15 oli jo varsin mukava purjehdussää. Tuulta saatiin mukavat 6 m/s mutta nopeutta vain 4,9 solmua. Ajoimme vastavirtaan. Tekemämme matka tuntui todella pitkältä.

14.4 Yö oli rauhallinen sään puolesta. Muutamia laivoja alkoi jo näkyä ja Brestiin on enää 100 nm. Matka tuntuu tällä hetkellä todella pitkältä ja harmittavasti on vielä vuorokausi satamaan.

Laskimme purjeet klo 15.20 koska ei tuullut yhtään, vain 1,5 m/s. On tämä Biskaja sitten outo nopeille säämuutoksille.
Ihan "bläkää" 

Meni koneajoksi 

Epätoivoisesti tuulettelen purjeita.
SUUNNITELMAN MUUTOS

15.4 Yöllä n 30 nm ennen Brestiä tein laskelmia virroista ja muutin suunnitelmaamme. Emme turhaan mene Brestiin, koska emme tarvitse sieltä mitään. Yöllä olevat virrat, sekä nouseva tuuli veisivät meitä sopivasti Guernseyn saarta kohti.  Polttoainetta oli vielä yksi varakanisterillinen, 20 l ja matkaa 140 nm. Kyllä me selvitään, ja selvittiin myös. Kaikki myötävirrat käytettiin hyväksi.

Klo 01.30 olimme temppuileet Ile d ´Ouessantin  salmen läpi suurimman osan voimakkaassa myötävirrassa. Vain kapeimmassa kohdassa, missä virran suunta muuttuu, vauhtimme putosi puoleksi tunniksi 2,3 solmuun vaikka koneessa oli miltei täydet kierrokset, 3000 rpm.

Aamulla klo 08.15 6,5 m/s tuuli ja virta veikin meitä leppoisasti 7,5-8,5 solmua kohti Guernseytä. Matkaa jäljellä 69 mn. Emme ihan päässet myötävirrassa perille ja saimme vielä kaksi säämuutosta ennen maalia. Aluksi tuuli loppui ja virta kääntyi vastaiseksi. Koneajolla 4,6-5,2 solmua jatkoimme menoamme. Vhf-radiosta tuli kovan tuulen varoitus ja pian olimmekin taas yli 10 m/s tuulessa. Oli todella kylmää ja märkää.

Saavuimme Guernseyn St Peter Portin satamaan yläveden (tankkausaika) aikaan klo 20.10, mutta 10 min liian myöhään. Polttoaineasema  oli jo sulkeutunut. Tankissa oli jotain diesel-kaasuhöyryjä sen verran jäljellä, että Vebasto käynnistyi ja saimme lämmöt takahyttiin, toiseen vessaan ja salonkiin.

Ulkosatama oli nyt valmistautunut sesonkiin ja saimme veneen meren puolelle, emmekä ajaneet satama-altaaseen (pääsee pois vain ylävedellä).

Olipahan jälleen reissu, joka muistetaan.

Nopeita ulos lähtöjä varten vaatteet on valmiina penkeillä
Huomasin 2.s reiviköydessä vamman. Täytyy olla varovainen.
St Peter Port in satama illalla klo 21.


Sisäaltaaseen ajon suuaukko. Käynti vain ylävedellä.

Nousuveden aika
Sisäallas ja max syväys 2,2 m.
Tulli-ilmoitukset tehdään oma-aloitteisesti ja jätetään laatikkoon.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti