tiistai 16. toukokuuta 2017

Sandhamn - Kalmar

Sadhamn- Kalmar
29.4.2017
matka 42,5 nm

KITUMAILIT

Saavuoimme yöllä klo 01.15 Sandhamin pimeällä vaikeasti lähestyttävään satamaan jossa on aallonmurtaja ilman valoja. Lisäksi pieni satama on karttaan merkitty hyvin matalan veden alueeksi.

Minulla oli kova halu päästä lähellä olevaan Kalmariin ja saada autopilotti toimimaan. Matkaakin on vain n. 40 mailia, eli sama kuin Helsingin ja Tallinnan väli.

Heräsin itsekseen jo klo 05 ja ajattelin lähteä liikkeelle. Tia oli vielä nukkumassa ja aamu valkenemassa. Irrotin aluksen klo 5.30 ja lähdin lyhentämään päivän urakkaa.
Niin kauan kuin mantere antoi suojaa, kaikki oli hyvin. Päästessämme avovesille mantereen ja Öölannin väliseen solaan viimeöinen toistui. Tuulta tuli vastaan 12 m/s, vasta-aallot sekä vastavirta. En aikaisemmin ole ajatellut virtoja Itämerellä, mutta nyt huomasin reimareista ja jääpoijusta niiden jättämän aaltoilun johtuvan virrasta.

Kryssimällä olisi voinut päästä jos olisi ollut viimeinen "pakko", mutta isopurje 2.s reivattuna koneajolla pakotimme veneen kulkemaan kohti Kalmaria. Avattu pieni purje estää jonkin verran veneen heilumista ja vakauttaa menoa. Aamupäivästä saimme raikkaan sateen taivaalta. Tällä kertaa se tuli ihan vetenä, koska lämpöä oli jo 4 C°.

Koko matka tuntui pakottamiselta. Vastatuuli ja virta, kylmyys, vene ei kulkenut koneellakaan kuin taas sitä 2-3 solmua, sade ja ulkona seisten tai istuen käsiohjauksella.

Ilon välähdys nousi kun Kalmarin silta tuli näkyviin klo 13.20 ja tuuli helllitti otettaan. Samalla vauhti kasvoi ja tunne siitä, että pääsemme todellakin perille vahvistui. Kunnes.. nautintomme oli hyvin lyhyt. Vastatuuli kasvoi entisestään yli 16 m/s viimeisille maileille ja vauhti putosi hieman yli 1 solmuun. Vielä raju sade/raekuuro piiskasi meitä. Ohjattavuus oli siinä rajoilla pysyykö keula vastatuulessa. Toki tätä ennen purje oli sitomatta laskettu täysin alas. Sama toistui kuin Elbellä. Alas laskettu purje aukesi tuulessa retkahtaen purjepussin köysien välistä osittain kannelle. Tällä kertaa otin köydenpätkän ja henkiliinan turvin kiipesin puomin viereen sitomaan levällään olevaa purjetta Tian yrittäessä pitää keula vastatuulessa.

Epätoivo oli merkittävässä asemassa. Kestäisi vielä 3 tuntia ajaa 3 mailia. Hätäsatamaa ei ole edessäpäin ja takaisin ei millään viitsisi palata. Ei auttanut muu kuin kasata itsensä. Matka kestää juuri sen aikaa kuin siihen menee tunteja. Ei sille voi mitään. Onneksi moottori on toiminut erinomaisesti koko matkan ja polttoainetta on riittävästi.

Klo 15.00 Dona Marian kylki oli kiinnitetty Kalmarin satamaan. Ihanaa, päästään saunaan! Otin liput ja laput mukaan vastaanottoon. Oli lauantai ja vappuaatto. Respa oli kiinni ja aukeaa seuraavan kerran tiistaina. Mistä saadaan vessakoodit ja mihin maksetaan? Ja nettitunnarit?

Tapasin yhden caravaanarin ja pyysin koodeja. Päästessäni pesutiloihin huomasin huoltotilan oven olevan auki. Tiedän saunan sähkökeskuksen olevan siellä. Nappasin saunan heti päälle ja pian olimmekin Tian kanssa kaksin kuumassa saunassa muistelemassa päivän painajaista.

Tällä Kalmarin käynnillä mieleen jäi erityisesti:
1. Kylmyys, +1C°
2. Kävimme ravintolassa syömässä annokset, johon kuuluu kahvi tai tee. Kun olimme syöneet ja hain Tialle kahvia, henkilökunnan nainen sanoi, että ravintola on suljettu. Kahvikone on pesty ja meidän tulee poistua. Missä meidän maksamamme kahvit on? Jäimme ilman.
3. Kalmarin satama. Kun ihmisillä on aikaa ja vapaata, niin satama on suljettu koko vapun ajan.
4. Meidän tulisi tankata dieseliä jotain 200 litraa. Kävin asemalla ja kyltissä luki; avoinna ma-pe klo 8.30-16 paitsi lounasaikaan. Vappuna suljettu. Mielenkiintoinen asema. Kun ihmiset pääsevät töistä klo 16 ja lähtevät veneilemään, niin polttisasema on kiinni. Asema on auki (paitsi lounasaikaan, jolloin ihmisillä olisi mahdollisuus tankata) vain veneilijöiden työaikoina.

Mutta jotain erityisen hyvää. Kalmarin satamassa sijaitsevassa ostoskeskuksessa oli kaikki kaupat kiinni paitsi Coop. Se on auki aina klo 06-23. Ihan jokaisena päivänä. Sieltä sai maittavat ainekset vappulounaaseen. Lisäksi nyt oli valoisaa aikaa tehdä veneeseen huoltohommia.

Toinen erittäin hyvä asia oli se, että venetarvikeliikkeen omistaja oli tehnyt autopilotin ohjainyksiköstä kaupat Dona Marian omistajan kanssa. Asennus on huomenna (vappuaattona) SUNNUNTAINA klo 10. Erityistä oli lisäksi se, että mies oli veneellä hieman ennen kymmentä.

Uudenmallinen yksikkö ei tietenkään mennyt vanhoihin asennusreikiin, joten pieniä poraushommia siinä oli. Lopulta testasimme pilotin ja se toimi. Sää oli kerrankin suotuisa ja ehdotin Tialle matkan jatkamista. Koska nautimme vappulounaan joka tapauksessa veneessä, niin voisimme nauttia sen myös ajossa nyt autopilotin ohjaamana.

Startti kohti Visbyytä oli heti korjausmiehen poistuttua klo 11.30. Lähdimme matkaan pienellä polttoainemäärällä.
Raikasta on purjehtia
Ai mikä tunne saada vene kiinni


Veneilijöitä palveleva asema

Saksassa hajosi vihreä navi-valo. Laitoin oman varavalon  teipillä kiinni.
Sähkö ei kulje. Johto hapertunut poikki.
Uusi autopilotin ohjain







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti