tiistai 16. toukokuuta 2017

Visbystä suoraan Siuntioon

Visby - Siuntio
1-3.5.2017
matka 248,0 nm

VISBYSTÄ KOHTI KÄRDLAA
Tarkoitus oli mennä Hiidenmaalle Kärdlaan, koska se on niin mukava paikka ja etäisyys on noin 1 1/2 vrk Visbystä.

Lähdimme Visbystä heti tankattuamme klo 08 ja nautimme kerrankin tyynestä säästä. Jopa aurinko paistoi, mutta ei toki lämmittänyt.
Tämä väli on aikaisemmilla kerroilla ollut erittäin kaunis ja tyyni. Uskomatonta, mutta jälleen lähes koko matkan ajoimme koneella tuulen puutteen vuoksi.

Kello 10.45 aurinko jopa lämmitti hetken ja klo 14.20 tuuli oli vaivaiset 1 m/s. Sillä ei pysy purjeet edes muodossa. Ei se mitään, polttistankit ovat täynnä ja moottori on pelannut erinomaisesti koko matkan. Emme ole nähneet ajossa missään ketään tähän mennessä.


PALO VENEESSÄ
Sitten alkoi tapahtua. Klo 16 olimme matkanneet n. 50 mailia, eli melko keskellä Ruotsin ja Viron puoliväliä kun laitoin veneeseen sisävalot päälle. Ne ovat toimineet epäluotettavasti koko matkan ajan. Suurimman osan matkasta olemme olleet ilman salongin sisävaloja. Mutta nyt nenään kärysi ja savua alkoi ilmaantua maston tolpan alta. Tia syöksyi ulkoa viskomaan patjoja pois penkeiltä. Laitoin toki koko veneen sähköt pois ja käry vaan kävi. Emme päässeet veneen rakenteisiin käsiksi emmekä paikallistamaan palon alkua. Muutamaan hetkeen ei tapahtunut muutoksia, joten sähköt pikkuhiljaa osissa takaisin. Kaikki muut laitteet saatiin toimimaan paitsi kaikki sisävalot. Autopilotti, navigointivehkeet ja sähkökompassi pelasivat. Tutkin sähkökeskuksen enkä virittänyt auki pompahtanutta automaattisulaketta. Huh, todella ikävä tilanne melko hankalassa paikassa.

Seuraava yö meni valvoessa koska sisätiloissa tuuletuksesta huolimatta oli palaneen kumin käryä. Lisäksi jännitti tuleeko sama palonalku toistumaan jostain toisesta kohdasta, koska klo 22 plottereista meni sähköt. Ei sen väliä muuta kuin Ais-tiedot katoaa, koska ajan aina plottereiden lisäksi omalla Ipadin kartalla. Lisäksi varalla on vielä minun iso kapulakännykkäni, missä on myös merikartat ladattuna.

2.5 oli todella pysäyttävä hetki auringon noustessa. Tiaa ei tarvinnut herättää, koska oli muutenkin hereillä. Istuimme ja ihastelimme. Horisontti voi olla kuin taideteos, joka muuttuu,  jos sitä jää tuijottamaan. Kerrassaan upeeta.


SUORAAN SIUNTIOON
Aamulla klo 10.50 oli aurinkoinen ja tyyni sää. Tässä vaiheessa muutin taas suunnitelmaa ja kurssiksi tuli ajaa suoraan Siuntioon. Matkaa on enää n. 80 mailia, eli reilusti vajaa vuorokausi. Sääennuste on hyvä ja tuulen suunta sopiva.
Päivällä tuuli yltyi 10 m/s vieden meitä huimaa vauhtia kohti Porkkalan selkää. Windgurun ennuste tuulesta oli 7 solmua.

Laivavaylällä teimme pakolliset väistöliikkeet ja pääsimme pimeässä puikkelehtimaan Porkkalan selän loistojen, väylämerkkien sekä valaistujen reimareiden viidakkoon.

Lopulta rauhallisesti reimariväli kerrallaan saavuimme Dona Marian kotisatamaan ja suljimme lokikirjan 2.5.2015 klo 00.30.

Porto-Siuntion kokonaismatka oli 1980,3 nm ja kokonaisaika 25 vrk.

Lokin ulkopuolelta. Johtoliitos on korjattu ja sisävalot toimii.

Aurinko nousee



Aivan rasvatyyntä
Autopilotti ohjaa
Aivan tyyntä
Yöllä ajoimme veneen kylkikiinnitykseen. Aamulla siirsimme veneen poijuun.

Meidän käryn kohde. Johtonippu mastotolpan suojakuoren sisällä.
Nyt pelaa salongin valot.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti