maanantai 15. toukokuuta 2017

Laboesta tarkoitus ajaa Kalmariin

Laboe- Sandhamn Ruotsi
27-29.4.2017
matka 237,6 nm

AUTOPILOTTI
Menimme heti sovittuun aikaan klo 08.00 tapaamaan herra Wolffia. Hän lupasi tulla veneellemme n. 1-1 1/2 tunnin kuluttua. Näin kävikin ja oikein kahden hengen voimin. Suruksemme kuulimme, etteivät he voi korjata vanhaa ja uutta sarjaa olevaa autopilotin ohjainta eivät saisi muutamaan päivään. Kysyin heiltä veloitusta mutta kieltäytyivät ottamasta mitään. Halusivat näin ilmeisesti lievittää tuskaamme.

Vaihtoehdot olivat siis tässä.
1. jättää vene tähän
2. odotella muutama päivä ja riski veroilmoituksen palautuksen myöhästymiseen kasvaa tai
3. jatkaa käsin ja omistaja selvittää mistä matkamme varrelta voisi saada uuden ohjainyksikön.


SUKELLUSVENEHARJOITUS
Lähdimme matkaan klo 9.40 kohti Ruotsia käsiohjauksella. Tarkoituksena oli ajaa rantojen läheisyydessä jos omistaja soittaisi ja puhelin olisi kantavuusalueella. Ajaessani vakioreittiä vhf-radiosta kuulutettiin meitä. He ilmoittivat, että meidän tulee kiertää keltaiset poijut, joita ei edes näy horisontissa. Alueella on sukellusveneharjoitus, jossa ammutaan. Kääntykää siis välittömästi. Jos käännymme, niin on riski että puhelinverkon yhteys katkeaa. Käännyin vain hieman mutta ei auttanut. Kutsuivat uudelleen ja kertoivat nyt "Hitaasti.. että ajakaa poiju kerrallaan ja välillä ei saa kääntyä". Ok, alistuin käskyyn. Tuntuu tosi tyhmältä ajaa 90° sivuun siitä minne olet menossa. Olimme tutun Fehmarnin sillan alla n. 6 tuntia myöhemmin kuin jos olisimme ajaneet suoraan.

Kiertäessämme puolet Saksan ja Tanskan välisestä lahdesta saimme jälleen kovan tuulen, sekä raekuuron päällemme. Isopurje piti reivata 2.s reiviin, minkä köysi oli melkein poikki. Tässä vaiheessa koko homma tuntui vähän tyhmältä. Ajaa tällaisissa olosuhteissa, lisäksi väärään suuntaan, jolloin päämäärä ei tule yhtään lähemmäs ja ilman autopilottia. Ei tämä ole enää mitään purjehtimista vaan selviytymistä.

Puhelin toimi kuin toimikin merellä. Saimme kaipaamamme soiton. Isäntä sanoi, että Kalmarista saadaan uusi ohjainyksikkö jopa sunnuntaina. Tämä oli hyvä uutinen ja antoi motivaatiota päästä Kalmariin mahdollisimman pian.

Jouduimme kiertämään koko keltaisella poijutetun alueen.
JÄÄKYLMÄÄ KYYTIÄ
28.4 klo 04.40 on jääkylmä yö. Ajovuoroja vaihdamme 2 tunnin välein. Tialla on ennätykselliset 7 vaatekertaa päällä. Täällä seilaa siis minä ja Michelin-ukko.

Sekalaisella myötätuuli / koneajolla ajelimme vuorokauden. Sään muutokset olivat merkillisiä. Yhdenkin isomman aallon jälkeen 12 m/s myötätuuli loppui kuin leikaten. Aallon jälkeen oli mitätön 1,8 metrin tuuli, jolla ei matka oikein etene. Sama toisinpäin. Pilvissä ei ole merkittävää muutosta mutta kuin hana avaten tuuli yltyi 8-10 m/s. Näitä muutoksia oli jatkuvasti, joten purjeet reiviin ja vain hyväksytään vallitsevat olosuhteet. Moottori lähti aina tarvittaessa nappia painamalla käyntiin.

Noin Saksan ja Ruotsin puolivälin kohdilla, ennen Bornholmia oli erikoinen juttu. Aississa näkyi kalastusalus joka ajelehti n. 1 solmun nopeudella meitä kohti. Mitään ei toki tarvinnut tehdä ja annoin sen tulla aika lähelle. En aluksi oikein hahmottanut kun muotoilin aivoissani kalastusaluksen muotoja. Vasta läheltä näin aluksen olevan varusteltu sotalaiva ja kohteena oli Kaliningrad. Verkonlevityspuomeiksi kuvittelemani ulokkeet olivatkin tykin piippuja. Venäläisillä on erikoinen tapa kalastaa!

Lähempänä Karlskronaa tuuli oli pysyvästi 12 m/s täysin vastaan. Oli jo pimeää ja edelleen kylmää. Päästessämme lähemmäs Utlänganin majakkaa yksi matkustajalaiva ajoi turhan läheltä ohitsemme. Laivan lisäksi minulla ei ollut mitään näköhavaintoa mihinkään tukipisteeseen tai tähtiin. Vene kieppui ja heilui sekä nosti aaltopärskeet päälleni. Nopeutemme koneajolla alaslasketuin purjein oli 2-3 solmun luokkaa. Kierroksia oli jo 2800, eli runsaammin kuin normaalisti. Olosuhteet sekä väsymys lisättynä mielekkyyteen ohjasi ratkaisuuni; käännymme edestä tulevaan, ennalta merkitsemääni hätäsatama Sandhamniin. Matkaa on enää pari tuntia,  jolloin saisimme veneen kiinnitettyä ja mietittyä asioita pirteämpänä.

Kiinnityimme klo 01.15 lämmityslaitteen antaessa ihania puhalluksia sisätiloihin.

Matka Kalmariin oli liian pitkä. Jäimme Sandhamniin kuvan alalaitaan.
Koko matka näkyy vasemmalta Kielistä Öölannin puolivälin kohdalle Kalmariin.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti