perjantai 12. toukokuuta 2017

La Coruna
Matka 46 nm

LA CORUNA

Aamulla kävimme tankkaamassa polttoainetta Biskajan ylitystä varten. Sääennusteen mukaan alussa hieman tuulee mutta kun pääsee säärintaman yli niin tuulten pitäisi olla suotuisat. Siispä matkaan klo 8.55.

Pääsimme ajamaan mantereen suojassa 1,8 m/s tuulettomassa, sumuisessa, kosteassa ja kylmässä säässä. Päästyämme niemen taakse kohtasimme Biskajan aavan meren ja siitä alkoi aaltojen piekseminen veneeseen. Ennusteen mukainen 7,5 m/s tuuli oli todellisuudessa paikan päällä yli 12 m ja puuskissa 15 m/s. Aallot olivat sen mukaisia, 2-2,5 metriä korkeita murtuvia aaltoja ja tulivat suoraan kohti. Kryssimällä olisi voinut päästä, mutta noin  40° kulmalla 340 mailia ei yhtään innostanut.

Purjeita pienennettäessä kävi siten, että purje tuli pois maston urasta ja kovassa tuulessa laskeutui osin kannelle. Mastouran lukitus oli auennut ja se mahdollisti purjeen repsahtamisen sitä laskiessa. Tämäkin vielä tässä kelissä!

Soitimme Viveiron satamaan ja sieltä ilmoittivat, että väylä satamaan on 2,3 m syvä. Epäilin pääsemmekö 2 m kölillä tässä aallokossa sisään. Ainoaksi vaihtoehdoksi jäi miettiä mihin ravintolaan  illalla mennään. Olimme lähtöpisteessämme klo 17.00. Matkaa teimme turhaan 46 nm.

Illalla tapasimme suomalaisaluksen Zangran miehistön ja menimme yhdessä syömään.